Ik ben een vrouw van boven de 50, welke vitaminen en mineralen heb ik nodig?

- 3 maart 2017

Je zit of bent net uit de overgang waardoor je hormoonhuishouding verandert of veranderd is. Niet alleen je hormoonhuishouding maar ook je vitaminen- en mineralenbehoefte verandert als consequentie hiervan wanneer je rond de 50 jaar of ouder bent. Zo zijn er vitaminen en mineralen waarvan de behoefte lager wordt, zoals ijzer, maar ook vitaminen en mineralen waaraan de behoefte stijgt. In deze blog komen de vitaminen en mineralen waarvan je lichaam meer nodig heeft aan bod.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten en verhoogt de calciumopname in de botten. Het kan onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt worden. Echter wordt de huid door ouderdom dunner wat de aanmaak van vitamine D in de huid beperkt. Doordat er minder vitamine D aangemaakt wordt kan er sneller een tekort ontstaan. Bij vrouwen boven de 50 is de kans op botontkalking groter door de overgang. Het is daarom belangrijk dat wanneer je onder deze groep valt, je ter ondersteuning vitamine D slikt. Een tekort aan vitamine D kan aangevuld worden met voedingssupplementen. De gezondheidsraad raadt vrouwen boven de 50 jaar aan om extra vitamine D te slikken.

Vitamine B12

Een tekort aan vitamine B12 kan eerder ontstaan bij een leeftijd boven de 50. Wanneer we ouder worden ontstaan er namelijk sneller maag en darminfecties die de maagzuurproductie verminderen. Hierdoor kan vitamine B12 slechter uit voeding opgenomen worden. Daarnaast vertraagd in deze periode ook de aanmaak van een stofje dat ook belangrijk is voor de opname van vitamine B12. Beide dragen bij aan de grotere kans op een vitamine B12 tekort.

Calcium

Calcium is een mineraal dat goed is voor de kalkhuishouding. Daarnaast is calcium nodig voor de instandhouding van normale botten. De kans op botontkalking wordt groter naarmate je ouder wordt waardoor het belangrijk is om hier met je vitaminen en mineralen inname rekening mee te houden.

Tijdens en na de overgang zijn dus vooral de vitaminen en mineralen belangrijk, die zorgen voor het behoud van sterke botten. Vooral vitamine D wordt hiervoor aangeraden omdat het ook de calciumopname in de botten verhoogt. Je kunt je lichaam voorzien in de veranderde behoefte door voedingssupplementen te slikken.

Deel dit bericht: