Waarom is slaap belangrijk voor je gezondheid?

- 16 maart 2017

Het is vandaag internationale dag van de slaap, oftewel World Sleep Day. Deze dag is in het leven geroepen om ‘de slaap’ te vieren. Met name in België wordt deze dag gevierd, hier is de dag uitgegroeid tot ‘uitslaap-dag’. In Nederland staan we op deze dag (helaas) vooral stil bij het feit dat slaap erg belangrijk is voor de gezondheid. In deze blog vertellen we je daarom alles over de gevolgen van een slechte nachtrust op je gezondheid.

Slaap en je gezondheid

Waarom we slapen is niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat het lichaam en de hersenen voldoende rust nodig hebben. Wanneer je slaapt, rust je het beste uit. Het lichaam en de hersenen hebben dan de tijd om bij te komen van de dagelijkse bezigheden van de dag. Wanneer je te weinig slaapt of vaak een slechte nachtrust hebt kan dit een negatief effect hebben op je gezondheid. De gevolgen van een slechte nachtrust kunnen redelijk onschuldig zijn, maar een langdurig slaaptekort kan leiden tot vervelende aandoeningen.

Op de korte termijn

Wanneer je een nacht slecht of kort slaapt kan je dit de volgende dag al merken. Het komt je vast bekend voor; je kan je minder goed concentreren en vergeet af en toe waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Je hersenfunctie gaat al achteruit na één nacht weinig slaap. Het probleemoplossend vermogen gaat achteruit, je kunt minder helder denken en ook de leermogelijkheden en geheugenfuncties worden slechter. Ook kun je last krijgen van hoofdpijn en spierpijn. Uit de hersenen worden dagelijks afvalstoffen en schadelijke eiwitten verwijderd. Uit onderzoek is gebleken dat dit proces tot wel tien keer zo actief is wanneer je slaapt. Wanneer je te weinig slaapt worden er te weinig afvalstoffen en eiwitten verwijderd waardoor de verschillende bovengenoemde effecten ontstaan.

Op de lange termijn

Wanneer je een enkele nacht slecht slaapt is dit vervelend maar niet ernstig. Op het moment dat je dagelijks niet uitgerust wakker wordt spreekt men van een langdurige slaapstoornis. Bij een langdurige slaapstoornis kunnen bovenstaande gevolgen aanhouden of zelfs verergeren. Dit kan problemen op het werk en in het verkeer veroorzaken. Daarnaast hebben mensen met een langdurig slaaptekort vaak last van chronische stress. Wanneer je een slaaptekort hebt maakt je lichaam namelijk het stresshormoon cortisol aan. Het komt vaak voor dat iemand met stress minder makkelijk in slaap valt en een minder goede nachtrust heeft. Stress en slaaptekort vormen op deze manier een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Slaap ik voldoende?

Of je voldoende slaapt is van veel factoren afhankelijk. Zo is de duur van de slaap belangrijk. Hoeveel je moet slapen verschilt per levensstijl, geslacht en per leeftijd. Verschillende onderzoeken tonen aan dat volwassenen ongeveer 8 uur slaap nodig hebben per dag. Zestigplussers hebben daarentegen veel minder slaap nodig. Uit onderzoek bleek dat het aantal uur voor een zestigplusser zelfs kan teruglopen naar 6 of 5 uren per dag. Naast de leeftijd speelt het geslacht ook een rol. Over het algemeen slapen vrouwen langer dan mannen. Ook levensstijl heeft invloed op de slaapbehoefte. Zo kan een topsporter bijvoorbeeld meer rust nodig hebben dan iemand die minder actief is. Naast de duur, oftewel kwantiteit van de slaap, speelt ook de kwaliteit van de slaap een rol. Wanneer je als volwassene 8 uur per dag erg onrustig slaapt, kan het zijn dat je de volgende dag alsnog last krijgt van de slaaptekort verschijnselen. Dit kan komen door een erg onrustige vorm van slapen. Stress is een factor die ervoor kan zorgen dat je onrustig slaapt.

Deel dit bericht: