Laura’s Eetdagboek

Lekker eten en tegelijkertijd alle nodige vitaminen binnenkrijgen! - 10 maart 2017

Vaak denken mensen dat het hanteren van een gezond eetpatroon, waarbij alle benodigde vitaminen zijn inbegrepen, neerkomt op saaie en eenzijdige maaltijden. Regelmatig nodigen wij een foodie uit om zijn of haar gezonde eetdagboek te delen. Op deze manier laten wij graag zien dat een gezond eetdagboek kan bestaan uit afwisselende maaltijden en dat er eindeloos kan worden gecombineerd met verschillende ingrediënten. Het is zelfs zo dat wanneer je erg variërend eet, je vaak meer vitaminen binnen krijgt dan iemand die minder gevarieerd eet. Vind je het moeilijk om te bepalen welke maaltijden gezond zijn en of je genoeg vitaminen binnenkrijgt? Lees dan ter inspiratie het onderstaande eetdagboek.

Onderstaand eetdagboek is bijgehouden door Laura (25). Laura woont in Amsterdam samen met haar vriend. Ze is een jaar geleden afgestudeerd en op dit moment vier dagen per week werkzaam. Laura is sportief en sport minimaal drie keer per week. Daarnaast let ze ook op haar voeding. Laura eet graag gezond en hanteert hiervoor de schijf van vijf; ‘Ik zorg er elke dag voor dat ik van elke schijf iets binnenkrijg’.

Maandag

Na het weekend kom ik altijd moeizaam mijn bed uit en schiet het er vaak bij in om thuis te ontbijten. Het is inmiddels een gewoonte geworden om in de tram of onderweg naar mijn werk te ontbijten. Op zondagavond maak ik daarom tegenwoordig alvast mijn ontbijtje voor de volgende ochtend klaar. Meestal is dit een bruine boterham met kipfilet omdat dit makkelijk is om onderweg te eten. Thuis drink ik overigens wel altijd twee glazen lauw water met citroen voordat ik wegga. Eenmaal op werk aangekomen start ik de dag met groene thee (zonder suiker natuurlijk). De lunch heb ik ook al thuis voorbereid; twee volkoren crackers en een appel. Eén met halvarine en kaas en een met aardbeien. Bij de lunch drink ik een glas water. Zo rond drie uur ’s middags krijg ik vaak weer trek en neem ik een extra stuk fruit; vandaag een stuk meloen. ’S Avonds eet ik pasta met broccoli en kip.

Dinsdag

Op dinsdagochtend gaat opstaan mij gemakkelijker af en kies ik ervoor om thuis te ontbijten. Ik drink een glas halfvolle melk en een boterham met een gekookt eitje en een boterham met notenpasta. Vandaag heb ik geen lunch meegenomen naar werk maar eet ik een kopje wortelsoep met een volkoren boterham (aangeschaft in de kantine!). Overigens drink ik elke dag minimaal 2 liter water. Ik neem naar werk altijd een halve liter fles water mee, op deze manier weet ik precies hoeveel ik drink op een dag. ’S Avonds eet ik zilvervliesrijst met courgette, wortel, champignons, oesterzwammen en walnoten. Een goede bodem voor een rondje hardlopen. Na het hardlopen neem ik nog een bakje halfvolle yoghurt met abrikozen.

Woensdag

Vandaag start ik met yoghurt met muesli en peer. Daarnaast drink ik muntthee. Op werk neem ik rond 11 uur een appel, in partjes gesneden, met kaneel. Voor de lunch heb ik twee volkoren boterhammen mee met light roomkaas en tomaat. ’S Avonds eet ik linzen met ratatouille en kabeljauw. Na het eten kijk ik tv met een schaaltje halfvolle yoghurt met sinaasappel.

Donderdag

Vandaag begin ik de dag met twee volkoren boterhammen. Een boterham met kaas en komkommer en een boterham met jam. Op werk neem ik een kop zwarte koffie. Voor de lunch heb ik twee boterhammen mee. Een boterham met ¼ avocado en citroensap (zodat de avocado niet snel bruin wordt) en een boterham hüttenkäse en plakjes radijs. ’s Avonds maak ik penne met knoflookkip en broccoli.

Vrijdag

Op vrijdag ben ik vrij. Deze dag neem ik altijd de tijd om te sporten en een uitgebreide lunch te maken. Voor het sporten neem ik ’s ochtends twee volkoren boterhammen. Eén met kaas en een met jam. Daarnaast drink ik thee. Na het sporten maak ik linzensoep voor de lunch klaar. Bij de linzensoep eet ik een boterham met een stukje magere feta. Rond vier uur krijg ik trek en neem ik een trosje druiven. ’S Avonds maak ik roti met ei en kousenband.

Zaterdag

Op zaterdagochtend ga ik vaak samen met een vriendin naar de sportschool. Voor het sporten eet ik een fruitsalade en drink ik thee. Na het sporten plof ik op de bank met een koffie met geklopte halfvolle melk. Ik lunch samen met mijn vriend bij een leuke lunchroom in de stad. Ik neem een wrap met kip, avocado, paprika en mais. Daarnaast drink ik een verse muntthee. Door de grote en iets wat late lunch heb ik ’s avonds niet veel honger, ik maak daarom een tomatensoepje en eet hier crackers met hüttenkäse bij. ’s Avonds ga ik de stad in met twee vriendinnen en drink in twee glazen rode wijn.

Zondag

Op zondag slaap ik meestal uit tot een uur of half 11. Ik maak een shake voor mijn ontbijt van yoghurt en verschillende soorten fruit. Voor de lunch maak ik een omelet met groente. Tussendoor maak ik ’s middags een fruitsalade en ’s avonds eet ik een stoofpotje met vlees, champignons en aardappeltjes. Overigens neem ik elke dag een supplement vitamine D3 van Essential Organics. Ik werk op kantoor dus doordeweeks kom ik te weinig buiten om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Vind jij het ook leuk om jouw eigen eetpatroon eens terug te zien op de website? Laat dit ons dan weten via een privébericht op Facebook of via WhatsApp, 06 20 59 48 32.

Deel dit bericht: